Nejčastější příčiny bolestí ramene

Nejčastěstější příčiny bolestí ramene jsou impingement sy, poranění vazů, ruptura rotátorové manžety.

Co je příčinou impingement syndromu

Příčina je chronický zánět tzv. subakromiální burzy ( prostor mezi hlavicí pažní kosti a nadpažkem lopatky ), který může vznikout na podkladě chornického přetěžování nebo po úrazech ramenního kloubu.

Jak se projevuje impingement syndrom

Bolest ramenního kloubu, která bývá nejčastěji klidová, může budit ze spaní. Pohyb v ramenním kloubu je bolestivý nejčastěji do krajních poloh a někdy může být omezen.

Jak se impingement syndrom diagnostikuje

Diagnóza je na základě pohovoru s pacientem ( anamnézy ), klinického vyšetření a pomocí zobrazovacích metod ( RTG, MRI )

Jak se impingement syndrom léčí?

Léčba je konzervativní nebo operační. Konzervativníé léčba spočívá v aplikaci nesteroidních antirevmatik ( protizánětlivých léků ), rehabilitace nebo aplikace kortikoidu do subakromiální burzy.

Operační léčbou je subakromiální dekomprese ( odsátí měkkých tkání, zbroušení spodní hrany nadpažku lopatky ) Dnes se provádí artroskopicky, což umožnuje rychlou rekonvalescenci.

Jaké jsou nejčastější poranění ramene?

U mladých lidí při poranění ramene dojde nejčastěji k pohmoždění, poranění vazů okreje jamky lopatky ( utržení labra nebo tzv. SLAP léze ), při větším násilí vykloubení ramenního kloubu, poranění kloubu lopatky a klíční kosti nebo poranění samotných kostí. Vždy je nutno v první řadě vyloutčit poranění na kostech nebo vykloubení.

Co je SLAP léze?

Jedná se o poranění vazivového okraje kloubní jamky spolu s úponem šlachy dlouhé hlavy bicepsu. Nejčastější příčinou jsou sportovní úrazy ( házená, volejbal )

Jak se SLAP léze diagnostikuje?

Diagnostika je klinickým vyšetření a pomocí grafických metod ( MRI, artroCT )

Léčba SLAP léze

Léčba je nejčastěji operační, kdy artroskopicky za pomocí speciálních vstřebatelných kotviček provádíme reinzerci ( přišití odtržené části zpět ke kloubní jamce ).

Utržení ( ruptura ) rotátorové manžety

Rotátorová manžeta je společná úponová šlacha svalů lopaty. Pomáhá při pohybu v ramenním kloubu. Poranění rotátorové manžety se projevuje bolestí a omezením pohybu.

ruptura rotátorové manžety

Jak se poranění rotátorové manžety diagnostikuje?

Diagnostika je klinickým vyšetřením a pomocí MRI ( magentická rezonance )

Jak se poranění rotátorové manžety léčí?

Léčba je konzervativní nebo operační. Konzervativní léčba spočívá v klidovém poúrazové režimu a následně rehabilitací. Operační léčba je dnes prováděna artroskopicky ( miniinvazivně ) a spočívá v reinzerci šlachy zpět k hlavice pažní kosti. Fixace je na 4-6 týdnů, poté následuje rehabilitace.