Jaké jsou možnosti léčby hallux valgus?

Možnosti jsou konzervativní a operační. Dnešní operační metody umožnňují lepší korekci a rychlejší návrat do plného aktivního života.

Může se hallux valgus znovu vrátit?

Díky novým implantátům používaných při operacích je procento recidivující případů mnohonásobně menší.

Je operace hallux valgus bolestivá?

Dříve se zákroky na přední části nohy prováděly často v lokální anestezii, proto u veřejnosti často převládá názor o velké bolesti. Dnes se zákrok provádí většinou v celkové nebo spinální anestezii. Na některých pracovištích se provádí tzv. footblok, který má výborný protibolestivý účinek v pooperačním období.

Hallux rigidus

Je artróza kloubu nártní kosti a základního článku palce. Projevuje se bolestí příslušného kloubu. V pokročilých stadiích bývá výrazně omezen pohyb kloubu. Na kostech v okolí kloubu bývají výrustky.

Léčba hallux rigidus

V počátečních stadiích má výborný efekt obstřik kortikoidem nebo aplikace kyseliny hyaluronové ( kloubní výživa ) který může přinést úlevu až na 1 rok.

Pokud již obstřik nezabírá je poté možnost operační léčby. Jsou 3 základní možnosti operační léčby:

artroplastika ( náhrada kloubu ), déza kloubu ( pevné spojení kloubu ) a abreviační osteotomie ( mírné zkrácení nártní kosti, které vede ke snížení tlaku v kloubu a tím mírní bolest a zlepšuje pohyb )

Bolest paty

Bolest patní kosti nejčastěji způsobují ostruhy a vznikají jako důsledek přetížení podélné klenby nohy. Proto při jejich léčbě je důležitá i péče o podélnou klenbu nohy.

Léčba ostruhy patní kosti

Pří akutních bolestech úžívají léky s protizánětlivými účinky nebo lokálně obstřik kortikoidy. Dobrý terapeutický účinek má i rtg ozáření postiženého místa. Důležitou součástí léčby je i péče o podélnou klenbu nohy individuálními ortopedickými stélkami.