Nejčastější problémy kolenního kloubu jsou bolest nebo nestabilita.

Nestabilita kolene

Nestabilita kolenního kloubu je způsobena poraněním vazů kolene. Poranění postranních kolenních vazů se většinou léčí konzervativně. Nestabilita způsobena přetržením zkříženého vazu se řeší plastikou vazu, kdy původní vaz nahradíme štěpem šlachy.

Jak dlouho trvá rekonvalescence po plastice předního zkříženého vazu?

Dnes se doporučuje aktivnější přístup v pooperačním období po plastice předního zkříženého vazu.

Krátce po operaci probíhá cvičení kolene v určitém omezeném rozsahu, je přikládána ortéza s limitovaným pohybem. 4-6 týdnů je chůze o berlích s odlehčením operované končtiny, plná rehabilitace se doporučuje za 4-6 týdnů. Po plastice zkříženého vazu kolene se doporučuje 8 měsíců vynechat určité sportovní aktivity ( kontaktní sporty, sporty s rotací v kolenním kloubu ).

Příčinou bolesti kolenního kloubu může být degenerativní proces ( artróza ) nebo úraz.

Jaké jsou možnosti léčby artrózy?

V mladším věku a při nižších stupních artrózy je metodou volby režimové opatření a kloubní výživa ( kyselina hyaluronová ). V pokročilejších stadiích artrózy se používají injekčně kortikoidy, které přináší většinou rychlou úlevu od bolesti. Léčbu kortikoidy je vhodné kombinovat s aplikací kyseliny hyaluronové do kloubu. Těžké stadia artrózy se řeší náhradou kloubu ( endoprotézou ).

Bolest kolene po úrazu

Nejčastější příčinou bolesti kolene po úrazu přetrvávající delší dobu je poranění chrupavky nebo menisku. Poranění menisku vzniká nejčastěji rotační násilím.

Jaká jsou možnosti léčby poranění menisku?

Léčba poranění menisku je operační, dnes prováděna artroskopicky. Pomocí této miniinvazivní metody je většinou utržená část menisku odstraněna. Šití menisku se provádí ve vyjmečných případech a u mladších pacientů.

Jaká je doba rekonvalescence po artroskopii kolene?

Doba rekonvalescence je závislá na operačním nálezu. Nejčastěji při artroskopii ošetřujeme poraněný meniskus. Po ošetření menisku odstraněním jeho utržené části  je návrat k plnému pohybu a sportovním aktivitám rychlý ( rehabilitace ihned po zákroku, týden chůze o berlích s odlehčením operované končetiny a poté postupně plná zátěž ). Při šití menisku je nutná fixace ortézou ( 4-6 týdnů ) a poté rehabilitace.